Mogelijk gemaakt door Blogger.
maandag 20 februari 2012

Succesvol netwerken kun je leren: de belangrijkste do's.

De belangrijkste do’s van succesvol netwerken.
In ondernemerskringen en daarbuiten gonst het van de berichten, die het belang van een goed netwerk en effectief netwerken (life en via de social media) onderstrepen. En terecht.
Maar hoe haalt u het meeste rendement uit uw inspanningen om uw netwerk te vergroten tijdens netwerkbijeenkomsten en hoe haalt u (daarna) een goed rendement uit uw inspanningen?
Hieronder de voordelen van netwerken gevolgd door praktische handvatten om te gebruiken tijdens uw voorbereiding op en tips, die u kunt toepassen tijdens netwerkbijeenkomsten.

Gedeelde vreugd’ is dubbele vreugd’.
Netwerken, in feite niet meer en niet minder dan ruilhandel in kennis en relaties tot stand brengen, kan naast zeer nuttig ook leuk zijn. Zolang u zich maar goed voorbereidt en zolang u maar de juiste mindset heeft is netwerken niet alleen een must, maar ook een bron van plezier. Over voorbereiding en mindset later meer. Eerst twee belangrijke dont’s:
Wie naar netwerkbijeenkomsten gaat zonder zich voor te bereiden op de vragen ‘wat ga ik er doen?’ en ‘hoe ga ik het doen?’ zet zich op voorhand op achterstand.
Wie zich focust op ‘binnen halen’ zal merken, dat netwerken een tijd rovende en weinig effectieve inspanning is om leads te genereren en het klantenbestand uit te breiden.
Het overdragen van kennis en het delen van uw netwerk zijn voorwaarden om succesvol te netwerken.

De voordelen van netwerken op een rijtje.
Netwerken is een stuk goedkoper dan een advertentiecampagne, mits natuurlijk op de juiste manier uitgevoerd.
Door te luisteren naar de verhalen van anderen, zeker ook naar de verhalen van ondernemers buiten uw eigen branche, vergroot u enorm de kans zelf vernieuwende ideeën op te doen, waardoor uw onderneming minder gevoelig wordt voor concurrentie (blue ocean-theorie).
Netwerk bijeenkomsten zijn een uitstekende gelegenheid om nieuwe ideeën voor uw onderneming te toetsen aan de inzichten en behoeftes van potentiële klanten. Het toetsen van nieuwe produkten kunt u het beste doen door iemand heel openlijk te vragen om advies.
Licht toe waarom u juist deze persoon om advies vraagt.
Netwerken is een activiteit waar u plezier aan beleeft. Tenminste als u aan uw zakelijke doelstelling om een ruilhandel in kennis en relaties tot stand brengen het doel om het aangenaam te maken voor de ander en voor u zelf toevoegt.
Door te netwerken raakt u geïnformeerd over trends in uw eigen branche en in die van
anderen. Door deze informatie te gebruiken in een offerte traject, vergroot u uw kans op acceptatie van uw offertes.

Hoe kunt u zich voorbereiden op netwerkbijeenkomsten?
Zorg voor goede informatie-verstrekkers (visitekaartje, website, etc).
Zorg voor een goede elevator-pitch en bereid u voor op het overbrengen door uw pitch te oefenen. Uw pitch hoeft zich niet persé te beperken tot 30 seconden. Belangrijker is dat u zich er comfortabel bij voelt. Maak dus vlieguren.
Vraag ervaren netwerkers om advies.
Achterhaal de lijst met aanmeldingen voor de bijeenkomst en selecteer wie u graag wilt spreken.
Vergaar nuttige achtergrondinformatie over de door u geselecteerde personen en doelgroepen. Het vergemakkelijkt de kennismaking (welke netwerkbijeenkomsten bezoeken zij? Wat zijn hun interesses? Welke gemeenschappelijke kennissen zijn er?, Wat speelt er in hun branche? Wat zijn hun liefhebberijen? etc.).
Neem u voor om open te blijven staan voor onverwachte ontmoetingen en gebeurtenissen.

Tips voor wanneer u eenmaal op een netwerkbijeenkomst bent.
Houdt ontmoetingen kort, maar voorkom oppervlakkigheid (Uw doel is het leggen van contact en iedereen weet, dat u er bent om te netwerken en om meerdere mensen te ontmoeten).
Ont-moet.
Deel informatie, die u kunt en mag delen.
Wees specifiek zonder tactloos of respectloos te worden. Vraag door.
Besteed ook aandacht aan reeds bestaande relaties. Reanimeer contacten.
Ga niet exclusief in gesprek met mensen, die iets voor u kunnen betekenen. Mensen hebben dat snel in de gaten en zullen u mijden.
Nodig de ander uit om te spreken over zaken, die voor hem actueel zijn.
Kondig uw follow up aan.
Breng mensen, die u kent met elkaar in contact.
Vraag aan bestaande contacten om geïntroduceerd te worden.
Wees eerlijk. Wees uzelf. U bent uw enige visitekaartje.

Follow up.
Evalueer uw plan voor een specifieke netwerkbijeenkomst. Wat wilt u zo blijven doen en wat kunt u verbeteren? Strategieën zijn er om aangescherpt te worden.
Kom aankondigingen, toezeggingen en beloftes na.
Wees transparant en vermeld de reden van uw follow up.
Zorg ervoor, dat de ander voordeel heeft van uw follow up.

Wij wensen u veel succes met uw netwerk activiteiten!

WEB-organisatieontwikkeling.

1 reacties:

John Vrakking zei

Vergeet je elevator-pitch. Ik heb het vaak genoeg zien gebeuren: als ik vertelde dat ik trainingen gaf ik het omgaan met werkdruk, reageerde mijn gesprekspartner met 'O, timemanagement' en haakte af. Bij meer de helft raakte ik daarmee namelijk een pijnlijk punt...

Beter werkt het voor mij als ik vertel wat ik bereik: 'Ik help ondernemers die na verloop van tijd ontdekken dat ze geen ondernemer meer zijn, maar leidinggevende zijn geworden. Die steeds meer met randzaken bezig zijn. Die steeds meer IN hun onderneming bezig zijn in plaats van MET hun onderneming. Die kan ik weer goed op weg helpen. Ken je zo iemand?'

Tien tegen één dat ik dan contact heb, een dialoog heb. Dan blijkt dat mijn gesprekspartner datzelfde probleem heeft of me goed kan doorverwijzen.
Dus: vergeet je geijkte elevatorpitch!

Met enthousiaste groet, John Vrakking | de Binnenwereld.

PS: ken jij zo'n ondernemer? Verwijs 'm door!