Mogelijk gemaakt door Blogger.
donderdag 8 december 2011
Marketing voor de Zelfstandige Professional (ZP’er)

U kent ze wel, reclames zoals die met die man, die als een wilde achter zijn voortrollende auto aan fietst, want domdomdom, vergeten de handrem aan te trekken, en eenmaal op gelijke hoogte met zijn auto gekomen via het portiersraam naar binnen klautert om alsnog de afgrond in te rijden. Of van wat langer geleden een reclame met die acteur (jr), die aan het einde van iedere commercial steeds opnieuw uitkraaide:‘Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou ik …’. 
Ze zijn via mijn ogen tussen mijn oren beland en werden daarna minimaal op mijn
interne werkgeheugen geschreven. Maar ja, dat zijn ‘de grote jongens’ met hun
niet bescheiden middelen. Hoe bereik je als ZP'er hetzelfde?
Opvallen
Ook al bent u als ZP'er dan geen Unilever met een professionele communicatie
afdeling en een navenant communicatiebudget, ook u kunt (en wilt) graag gezien
en herinnerd worden. Daarvoor hebt u heus geen TV-campagne en acteur (jr) nodig.

Maar wel de bereidheid energie (en zo u de mogelijkheid hebt ook enige financiële middelen) te steken in promotie. Want ook u kunt op mijn werkgeheugen terecht komen en met wat inspanning op mijn harde schijf, zoals de verzekeraar die voor een fiks bedrag de acteur (jr) en reclame-zendtijd inhuurde. Wat bovengenoemde adverteerders namelijk gemeen hebben is dat ze mij een moment meer dan gemiddeld plezier hebben gegeven, waardoor ze mij opvielen en bijbleven.
Dit is wel degelijk ook voor Z.P.'ers te bereiken en ook zonder dat zij een flink marketing budget daarvoor hoeven in te zetten.
Promotie. Waarom eigenlijk?
Er zijn grofweg twee dingen, die promotie of reclame of marketing of hoe u het
ook maar noemen wilt, voor u kan doen. U kunt ermee laten weten dat u er bent (naamsbekendheid) en u kunt het gebruiken om uzelf te onderscheiden van anderen die hetzelfde aanbieden (imago bouwen). Het doel is bij beide vormen hetzelfde: u zelf en/of uw product verkopen. Dus als u gelooft, dat u u zelf en/of product beter kan verkopen door (meer) naamsbekendheid of een imago, kunt u van 'de grote jongens' leren dat de vraag nu is: 
‘Hoe creëer ik een contactmoment en hoe kan ik mijn (potentiële) klant meer dan
gemiddeld een plezier doen tijdens dat contactmoment?’ 
De 5 P's voor de ZP'er
Als u ooit marketing hebt gehad, dan kent u de 5 P's. Die gaan niet helemaal op
voor ZP'ers, daarom hebben we ze speciaal voor u opnieuw gedefinieerd. Namelijk:
Pakkende bedrijfsnaam
Professionele huisstijl
Prettige website
Profileer uzelf online
Plezierig zaken doen
De P van Pakkende bedrijfsnaam
U begint als ZP'er. En dan? Je hebt een bedrijfsnaam nodig. Die kun uzelf
bedenken of laten bedenken. Probeer in ieder geval een bijzondere naam te
bedenken. En één die makkelijk te onthouden is. 
De P van Professionele huisstijl
Om 'smoel' te geven aan uw bedrijf, heeft u een huisstijl en een logo nodig. Als
u zelf iets in elkaar knutselt kan dat er onprofessioneel uitzien. En uw bedrijf
dus ook. Een professionele huisstijl kost wel wat, maar het geeft uw bedrijf een
professionele uitstraling. Ook hier geldt: Zorg voor een huisstijl en logo die
niet lijken op die van je concurrenten. Is geld een probleem: ga eens na wie er
in uw netwerk zitten of in het netwerk van uw eerste circle en kijk of daar de
deskundigheid te vinden is. Wat kunt u met uw specialisme als wederdienst voor
hen betekenen?
De P van Prettige Website
Tegenwoordig is het heel normaal om informatie te vergaren via het internet. Doe
daar als ZP'er uw voordeel mee en zorg dat u online zichtbaar bent. Want ook uw
toekomstige klanten struinen het internet af. Gebruik uw website als digitaal
visitekaartje. Houd de site vooral prettig om te lezen en prlezierig om naar te
kijken. Gebruik dus niet teveel tekst en houd die tekst begrijpelijk. En zorg
ervoor dat er makkelijk door de website te bladeren is. Een bezoek aan uw
website moet prettig zijn, geen ploeteren.
De P van Profileren via social networks
U zit natuurlijk al op LinkedIn. U werkt dus al met social networks. Maar zet u
ze ook in voor uw eigen promotie? Zorg dat de boel up to date is, geef aan wat u
goed kan en wat u wilt, reageer inhoudelijk op discussies en verwijs daarbij
gerust naar uw website of naar blogs en artikelen op uw site. Zorg voor een
professionele profielfoto! 
De P van Plezierig zaken doen met u
Het is nog steeds de meest effectieve manier van reclame: mond-tot-mond reclame.
Zorg dus dat u als ZP'er een plezier bent om mee te werken. Uw huidige klanten
worden dan wandelende reclamezuilen. Gratis reclame. Beter kunt u het niet
krijgen.
Is dat niet de P van Prijzig?
En wat gaat dat allemaal kosten? Dat hangt ervan af. Als u zelf niet creatief
bent dan kunt u creativiteit inkopen. Een professioneel reclamebureau is voor
een ZP'er vaak onbetaalbaar, maar er zijn genoeg creatieve ZP'ers die prima en
betaalbaar uw promotie kunnen verzorgen. 

Een copywriter kan bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam bedenken, een vormgever uw
huisstijl ontwerpen en een beetje webdesigner zet zo een website voor u in
elkaar. Kijk bijvoorbeeld eens op freelance.nl of vraag gewoon rond of iemand
een creatieve dienstverlener kent die u kan helpen. Wilt u (nog) geen geld
uitgeven aan promotie, richt u dan vooral op social networks en bedenk wat u
voor de ander kan betekenen. Ga met de ander in gesprek, ontdek of vraag een
ander er naar. Dat kost u in alleen tijd.
En de P is toch ook de P van uw eigen Prijs...
Klopt helemaal. Luister voor wat dat betreft naar degene, die u ziet als u in de
spiegel kijkt. Die heeft namelijk een aantal hele goede criteria om te
bepalen wat prijswaardig is!

1 reacties:

Rob zei

Leuk artikel. Staan handige concrete tips in! Ik ben echter wel van mening dat een website tegenwoordig één van de belangrijkste marketingkanalen is van een ZZP'er en meer in huis moet hebben dan alleen de functie van digitaal visitekaartje.

Hij moet van zichzelf al potentiële klanten kunnen overhalen om gebruik te maken van je product/dienst en het is ook handig als de sociale media en profilering ook weer verweven zijn met de website.